دسته‌بندی نشده

نحوه صحیح شستن کفش در ماشین لباسشویی (نکته مهم)

نحوه صحیح شستن کفش در ماشین لباسشویی (نکته مهم)

نحوه صحیح شستن کفش در ماشین لباسشویی (نکته مهم) می‌تواند در زمان و تلاش صرفه‌جویی کند؛ اما خیلی از افراد همیشه از انتخاب شستن کفش‌ها در لباسشویی خودداری می‌کنند؛ زیرا فکر می‌کنند که لباسشویی ممکن است کفشی خراب، کثیف و غیرقابل‌استفاده را به آنها تحویل دهد؛ اما باید گفت همیشه هم این‌طور نیست و تجربه‌های بد ما از این قضیه ناشی از نداشتن اطلاعات کافی در مورد شستن کفش‌ها در لباسشویی است.

مطمئن باشید بعد از خواندن این مطلب کفش‌هایتان را با خیالی آسوده به لباسشویی می‌سپارید تا کفش‌های ورزشی، پرسنلی، ایمنی و… موردعلاقه‌تان را تمیز و آماده پوشیدن نگه دارد.

نمی‌دانید از کجا شروع کنید؟ این مقاله را تا آخر دنبال کنید تا یاد بگیرید چگونه کفش‌ها را با ماشین لباسشویی و به‌صورت دستی تمیز کنید.

نحوه صحیح شستن کفش در ماشین لباسشویی

نحوه صحیح شستن کفش در ماشین لباسشویی؟

کفش‌هایی که از موادی مانند کتان، نایلون، پنبه و پلی‌استر ساخته شده‌اند معمولاً برای شستشو در ماشین لباسشویی ایمن هستند. این مواد بادوام هستند و نباید با مواد شوینده آسیب ببینند. اگر کفش‌ها یا لباس‌هایتان لکه‌های روغن یا گریس دارند، اقدامات لازم را پیدا کنید.

قبل از شروع به تمیزکردن، نحوه صحیح شستن کفش در ماشین لباسشویی بررسی کنید.

درحالی‌که برخی از کفش‌ها برای شستشو با ماشین لباسشویی مناسب هستند، بسیاری از انواع دیگر کفش‌ها به تمیزکاری دستی یا مراقبت‌های ویژه نیاز دارند.

کفش‌هایی که از موادی مانند چرم، جیر، لاستیک و وینیل ساخته شده‌اند یا کفش‌های ورزشی با استوک‌های لاستیکی یا فلزی نباید در ماشین لباسشویی قرار گیرند.

اگر کفش‌هایتان از مواد ظریف مانند ابریشم ساخته شده‌اند یا دارای مهره‌کاری، گل‌دوزی، پولک یا دیگر تزیینات هستند، آن‌ها را برای تمیزکاری به متخصص تعمیر و تمیزکردن کفش بسپارید تا از آسیب به آن‌ها جلوگیری شود.

همیشه دستورالعمل‌های مراقبتی را دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید شستشوی کفش‌ها در ماشین لباسشویی مشکلی ایجاد نمی‌کند.

نحوه صحیح شستن کفش در ماشین لباسشویی

آیا می‌توانید کفش‌ها را در خشک‌کن قرار دهید؟

به‌طورکلی، قراردادن کفش‌ها در خشک‌کن بی‌خطر است، اما این موضوع بستگی به نوع پارچه‌ای دارد که کفش از آن ساخته شده و این‌که آیا دستورالعمل‌های مراقبتی استفاده از خشک‌کن را توصیه می‌کنند یا خیر.

کفش‌های ساخته شده از مواد کتان، پنبه و پلی‌استر معمولاً برای قراردادن در خشک‌کن مناسب هستند.

برای اطمینان از اینکه کفش‌هایتان از تکان‌خوردن بیش از حد آسیب نمی‌بینند، می‌توانید از یک قفسه خشک‌کن استفاده کنید.

این قفسه‌ها به داخل خشک‌کن وصل می‌شوند تا اقلام در طول چرخه روی سطح صاف قرار بگیرند. اگر قفسه خشک‌کن ندارید، کفش‌هایتان را در یک حوله ضخیم بپیچید و از تنظیمات ظریف با گرمای کم یا بدون گرما استفاده کنید.

حال اگر به دنبال راهکارهای حرفه‌ای برای چگونگی مراقبت از کفش ایمنی هستید بهتر است صفحة لینک شده را مطالعه کنید.

چگونه کفش‌ها را مرحله‌به‌مرحله در ماشین لباسشویی تمیز کنیم؟!

شستن کفش‌ها در ماشین لباسشویی سخت نیست، اما به کمی آماده‌سازی نیاز دارد.

قبل از شروع، دستورالعمل‌های مراقبت و تمیزکردن کفش‌هایتان را بررسی کنید تا مطمئن شوید که برای ماشین لباسشویی و خشک‌کن مناسب هستند. سپس، مراحل زیر را دنبال کنید تا شستن کفش‌ها در ماشین لباسشویی را شروع کنید.

ابزارها:

  • یک دستمال یا برس نرم، مانند مسواک قدیمی
  • یک اسفنج
  • حوله‌های قدیمی

لوازم:

  • مایع لباسشویی
  • جوش‌شیرین
  • کیسه توری لباس
  • تمیزکننده کفش

با استفاده از این ابزار و مراحل می‌توانید کفش‌هایتان را با خیال راحت در ماشین لباسشویی تمیز کنید. برای نگه‌داری بهتر از کفش‌ها بهتر از انواع آن و به‌خصوص زیره کفش هار ا بهتر بشناسیم. معرفی انواع زیره کفش

در ادامه این مطلب مراحل تکمیلی را خواهیم خواند که به شما کمک می‌کند تا کفش‌هایتان را بدون هیچ آسیبی تمیز کنید.

چگونه آسیب به کفش‌ها را هنگام شست‌وشو به حداقل برسانیم؟

نحوه صحیح شستن کفش در ماشین لباسشویی (نکته مهم)

۱. بند کفش‌ها را جدا کرده و در ماشین لباسشویی بشویید 

ابتدا، بند کفش‌ها را جدا کنید. برای جلوگیری از گره‌خوردن یا پیچیدن بندها دور قطعات داخل درام، آن‌ها را در یک کیسه توری لباس قرار دهید و مطمئن شوید که به‌خوبی بسته شده است. برای لکه‌های مقاوم، می‌توانید از مایع لباسشویی و یک برس نرم برای شستن دستی بندها نیز استفاده کنید.

۲. کفی کفش‌ها را با دست بشویید 

کفی کفش‌ها را جدا کرده و با دست بشویید، مگر اینکه در دستورالعمل‌های مراقبتی گفته شده باشد که می‌توان آن‌ها را در ماشین لباسشویی شست. شستن کفی‌ها در ماشین لباسشویی ممکن است باعث شود که کاملاً خیسانده شوند و روزها طول بکشد تا خشک شوند. اگر کفی‌ها قابل شستشو در ماشین نیستند، می‌توانید برای تمیزکردن و رفع بوی آن‌ها به روش‌های زیر عمل کنید:

  • آن‌ها را با یک برس نرم یا دستمال و آب صابونی کمی پاک کنید.
  • از یک اسفنج برای جذب رطوبت اضافی استفاده کنید.
  • روی کفی‌ها جوش‌شیرین بپاشید و بگذارید تا شب بماند تا بوگیری کرده و رطوبت باقی‌مانده را جذب کند.
  • صبح جوش‌شیرین را با برس تمیز کنید.

۳. کف کفش‌ها را تمیز کنید 

اگر کف کفش‌هایتان گل‌ولای یا مواد زائد اضافی دارد، از یک برس نرم برای حذف آن‌ها استفاده کنید. همچنین می‌توانید از مسواک یا خلال‌دندان برای پاک‌کردن مواد از مناطق باریک استفاده کنید.

پس از پاک‌کردن کثیفی، می‌توانید با استفاده از یک دستمال یا برس نرم و تمیزکننده کفش، خطوط خراشیدگی را نیز تمیز کنید. به‌آرامی تمیزکننده را روی خطوط خراشیده بمالید و سپس با یک دستمال مرطوب آن را پاک کنید.

۴. کفش‌ها را در یک کیسه توری لباس قرار دهید

پس از تمیزکردن کف کفش‌ها، آن‌ها را در یک کیسه توری لباس بگذارید. این کار می‌تواند از جابه‌جایی شدید کفش‌ها در داخل ماشین لباسشویی جلوگیری کرده و از آسیب‌دیدن آن‌ها جلوگیری کند.

۵. کیسه را همراه با حوله‌ها در ماشین لباسشویی قرار دهید 

کیسه را درون ماشین لباسشویی قرار دهید و چند حوله قدیمی نیز به آن اضافه کنید تا به تعادل بار کمک کنند. مطمئن شوید که حوله‌ها قدیمی هستند؛ چون حوله‌های جدید ممکن است رنگ اضافی خود را آزادکرده و باعث لکه‌دار شدن کفش‌ها شوند.

۶. کفش‌ها را با چرخه شستشوی ملایم بشویید 

ماشین لباسشویی را روی چرخه شستشوی ملایم با آب سرد و گزینه چرخش آهسته یا بدون چرخش تنظیم کنید. از مایع لباسشویی یا پدهای شستشو استفاده کنید، زیرا پودر شوینده ممکن است به‌درستی حل نشود و در کفش‌ها باقی بماند.

۷. کفش‌ها را در هوا خشک کنید و کفی‌ها را دوباره قرار دهید

پس از اتمام چرخه شستشو، کفش‌ها و بندها را از کیسه توری خارج کرده و بگذارید در هوای آزاد خشک شوند.

می‌توانید داخل کفش‌ها را با دستمال یا حوله کاغذی تمیز پر کنید تا رطوبت اضافی جذب شود و به حفظ شکل کفش‌ها در حین خشک‌شدن کمک کند. وقتی کفش‌ها کاملاً خشک شدند، کفی‌ها را دوباره داخل آن‌ها قرار داده و بندها را دوباره ببندید.

نکته مهم این است که کفش‌ها ممکن است چند روز برای خشک‌شدن کامل در هوا نیاز داشته باشند. برای سرعت‌بخشیدن به فرایند خشک‌شدن، می‌توانید کفش‌ها را در مکانی قرار دهید که نور خورشید زیادی دریافت کنند. اگر عجله دارید، استفاده از خشک‌کن با یک قفسه داخلی می‌تواند به تسریع این فرایند کمک کند.

نحوه صحیح شستن کفش در ماشین لباسشویی (نکته مهم)

سؤالات متداول درمورد نحوه صحیح شستن کفش در ماشین لباسشویی (نکته مهم)

چه نوع کفش‌هایی را می‌توانم در ماشین لباسشویی قرار دهم؟
کفش‌هایی که از مواد مانند کتان، نایلون، پنبه و پلی‌استر ساخته شده‌اند برای شستشو در ماشین لباسشویی مناسب هستند. بیشتر کفش‌های ورزشی و کتانی از پارچه‌هایی ساخته شده‌اند که می‌توانند شستشوی شدید ماشین لباسشویی را تحمل کنند.

برخی کفش‌ها برای ماشین لباسشویی مناسب نیستند، مانند کفش‌های ساخته شده از چرم، جیر، لاستیک و وینیل. این نوع کفش‌ها را به‌جای شستشوی ماشین، به‌صورت دستی بشویید یا لکه‌گیری کنید.

آیا نیاز است که به چرخه شستشو ضدعفونی‌کننده اضافه کنم؟
این به ترجیح شخصی شما بستگی دارد. اگر کفش‌های شما بوی تند و نامطبوعی دارند و مستعد عفونت‌های قارچی مانند قارچ پای ورزشکار هستید، اضافه‌کردن ضدعفونی‌کننده به چرخه شستشو مفید است. برای جلوگیری از باکتری‌ها و قارچ‌های مضر، می‌توانید در ابتدای چرخه شستشو از ضدعفونی‌کننده روغن کاج استفاده کنید. ضدعفونی‌کننده باید حداقل ۸۰ درصد روغن کاج داشته باشد و برای مؤثربودن، باید ماشین لباسشویی را روی چرخه آب گرم قرار دهید.

کدام نوع ماشین لباسشویی برای شستن کفش‌ها بهترین است؟
ماشین لباسشویی‌های درب از جلو در مقایسه با ماشین‌های درب از بالا: کدام‌یک برای کفش‌های شما بهتر است؟ ماشین لباسشویی‌های درب از جلو معمولاً ملایم‌تر هستند و کنترل بهتری روی چرخش و دما دارند.

بیشتر ماشین‌های لباسشویی درب از بالا با استفاده از همزن تمیز می‌کنند که ممکن است برای لباس‌هایتان خشن باشد. استثنا مدل‌های بدون همزن (impeller) هستند که ستون مرکزی (همزن) ندارند. این مدل‌ها نادر هستند؛ اما ملایم‌تر با لباس‌ها و کفش‌ها برخورد می‌کنند. این به این معنی نیست که نباید کفش‌هایتان را در ماشین لباسشویی درب از بالا قرار دهید—اگر از قضاوت خود استفاده کنید و چرخه ملایم با آب سرد را انتخاب کنید، کفش‌هایتان باید مشکلی نداشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *