معرفی محصولات

بررسی تفاوت کفش ایمنی و کوهنوردی

تفاوت کفش ایمنی و کوهنوردی

پا قلب دوم ماست. پس برای حفظ سلامت بدن، ما نیاز داریم تا به سلامت پاهایمان نیز توجه داشته باشیم. یکی از ساده‌ترین و تأثیرگذارترین اقداماتی که می‌تواند به ما کمک کند که از پاهای خود مراقبت کنیم، استفاده از کفش مناسب و استاندارد می‌باشد. کفش‌ها جزو آن دسته از محصولاتی هستند که به‌ صورت گسترده در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از این محصولات، استفاده روزمره دارند و به‌ عنوان کفش‌های راحتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی دیگر کفش‌ها، به واسطه اهداف تولیدی متفاوت، کمی خاص‌تر می‌باشند‌. دو مورد از کاربردی‌ترین انواع این کفش‌ها، شامل کفش ایمنی و کفش کوهنوردی می‌شود. در برخی موارد، ممکن است که این دو محصول با یکدیگر اشتباه گرفته شوند. به واسطه همین موضوع، ضروری است که شما به‌ عنوان متقاضی خرید این محصولات، در رابطه با تفاوت کفش ایمنی و کوهنوردی بیشتر بدانید.

کسب اطلاعات در رابطه با تفاوت این دو محصول، به شما کمک خواهد کرد تا متناسب با نیاز خود کفش مدنظر را تهیه نمایید و از آن بهره ببرید. هر چه اطلاعات شما در زمینه شناخت تفاوت‌های کفش ایمنی و کفش کوهنوردی بیشتر باشد، شما راحت‌تر می‌توانید محصول مورد نیاز خود را تهیه نماید.

تفاوت کفش ایمنی و کوهنوردی

کفش کوهنوردی چیست؟

پیش‌ از بررسی تفاوت کفش ایمنی و کوهنوردی، بد نیست به تفکیک به بررسی ویژگی‌های کفش کوهنوردی بپردازیم. کفش کوهنوردی همان‌ طور که از نام آن پیداست، محصولی است که برای راه رفتن روی صخره‌ها، سنگ‌ها و مناطق ناهموار تهیه شده‌ است. علاوه‌ بر زیره کفش، این کفش‌ها دارای رویه مقاومی نیز هستند تا از آسیب رسیدن به پا جلوگیری کنند. کفش‌های کوهنوردی دارای ضربه گیر در بخش‌های متفاوت از جمله نوک و پشت کفش می‌باشند تا بتوانند به خوبی از پاها در زمین‌های ناهموار مراقبت کنند. این کفش‌ها طوری طراحی‌ شده‌اند که روند راه رفتن روی سنگ‌های ریز، خارها، زمین‌های شنی و… را راحت‌تر کنند.

کفش ایمنی چیست؟

برای‌ اینکه به‌ هنگام بررسی دقیق‌تر باشد، بهتر است کمی نیز در رابطه با ماهیت این محصول بدانید. کفش ایمنی محصولی است که برای فعالیت‌ها و کارهای فیزیکی سنگین و سخت طراحی‌ شده است. این کفش‌ها با زیره مستحکم و رویه خاصی طراحی‌ شده‌اند تا از پاها در برابر بروز خطرات احتمالی حین کار مانند سقوط اجسام، حرارت و… محافظت کنند. علاوه‌ بر زیره مستحکم، این کفش‌ها دارای پنجه فولادی هستند تا جلوی آسیب به پنجه پا و انگشتان را بگیرند. در کنار این موارد، کفش‌های ایمنی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر مواد شیمیایی نیز مقاومت خوبی داشته باشند. این کفش‌ها ظاهری ارگونومیک و اصولی دارند تا کارگران حین کار کردن راحت باشند و دردی را به واسطه راه رفتن زیاد یا سرپا ماندن برای مدت زمان طولانی حس نکنند. از دیگر ویژگی‌های این نوع کفش، ما می‌توانیم به ضد حرارت بودن، عایق الکتریسیته بودن، بادوام بودن و… اشاره کنیم.

بهترین برندهای کفش ایمنی در بازار ایران

کفش کوهنوردی چیست؟

بررسی تفاوت کفش ایمنی کوهنوردی

حال نوبتی هم که باشد، نوبت به بررسی تفاوت کفش ایمنی و کوهنوردی می‌رسد. با شناخت تفاوت‌های این دو محصول، شما امکان این را خواهید داشت که متناسب با نیاز خود گزینه‌ای کاربردی را خریداری کنید و به‌ اشتباه برای اهداف کوهنوردی به سراغ کفش ایمنی نروید یا کفش کوهنوردی را برای کار در کارگاه تهیه نکنید.

قالب کفش، اولین تفاوت کفش ایمنی و کوهنوردی

مورد اولی که می‌تواند به‌ عنوان تفاوت پوتین ایمنی و کوهنوردی شناخته شود، طراحی و قالب اصلی این کفش‌ها می‌باشد. کفش کوهنوردی باید به‌ گونه‌ای طراحی شود که پنجه رو به پایینی داشته باشند تا راه رفتن در مناطق صعب‌العبور مانند شیب‌ها، راحت‌تر شود. اما در مقابل، کفش‌های ایمنی طوری ساخته می‌شوند تا راه رفتن طولانی‌ مدت و سر پا ماندن راحت‌تر شود‌. هر دوی این کفش‌ها به واسطه کاربردی که دارند به گونه‌ای ساخته شده‌اند که پا را در بهترین موقعیت قرار دهند و جلوی بروز دردهای مربوط به اسکلت و استخوان‌ها را بگیرند. کفش‌های ایمنی گزینه مناسبی برای سرپا ماندن و راه رفتن طولانی‌ مدت هستند اما کفش‌های کوهنوردی می‌توانند به شما کمک کنند تا حرکت کردن در مناطق صعب‌العبور مانند راه رفتن روی شن ریزه‌ها، سطوح شیب‌دار، سنگ‌های تیز، رودخانه و… آسان‌تر شود.

استفاده از المان‌های خاص، از تفاوت‌های کفش ایمنی و کوهنوردی

علاوه‌ بر قالب کلی کفش، ساختار و طراحی کفش ایمنی و کوهنوردی نیز با یکدیگر متفاوت می‌باشند. برای مثال کفش‌هایی که با قالب ایمنی طراحی می‌شوند دارای سرپنجه فولادی (Steel-toe boot) هستند تا هنگام سقوط اجسام سنگین و اشیایی که در کارگاه وجود دارند، آسیبی به پنجه و انگشتان پا وارد نشود. اما در کفش‌های کوهنوردی، چنین چیزی وجود ندارد. البته در این کفش‌ها، نقطه‌ای از کفی کفش بالا آمده تا جلوی آسیب به نوک انگشتان پا و پنجه حین راه رفتن گرفته شود. درست است که هر دوی این کفش‌ها بخش مخصوصی برای محافظت از پنجه پا دارند. اما جنس و کارایی این بخش‌ها با یکدیگر متفاوت است.

مواد اولیه استفاده شده در کفش کوهنوردی

فاکتور دیگری که می‌تواند به‌ عنوان تفاوت کفش ایمنی و کوهنوردی شناخته شود، جنس، متریال و مواد استفاده‌ شده برای ساخت این محصولات می‌باشد. کفش ایمنی معمولاً از پلی اورتان ساخته می‌شود. پلی اورتان ماده‌ای است که مقاومت بالایی دارد و می‌تواند از پاها در برابر فاکتورهای محیطی گوناگون مانند حرارت یا ریختن مواد شیمیایی خاص محافظت کند. کفش‌های ایمنی باید به‌ گونه‌ای طراحی شوند که حتی در بدترین شرایط محیطی نیز هیچ آسیبی نبینند و جلوی آسیب رسیدن به پاها را بگیرند. اما کفش‌های کوهنوردی این‌ گونه نیستند. کفش‌های کوهنوردی معمولاً از پلی استر، چرم و… ساخته شده‌اند‌. درست است که این کفش‌ها نیز باید مقاومت خوبی داشته باشند اما نوع مقاومت این کفش‌ها در مقایسه با نوع مقاومت کفش‌های ایمنی کاملاً متفاوت است. کفش‌های ایمنی باید طوری طراحی شوند که فاکتورهای شیمیایی، حرارتی و فیزیکی تأثیر مخربی روی آن‌ها نگذارد‌؛ اما کفش‌های کوهنوردی باید به‌ گونه‌ای ساخته شوند که جلوی وارد شدن اجسام نوک‌تیز مانند خار یا سنگ‌های تیز به درون کفش را بگیرند. علاوه‌ بر این موضوع، این کفش‌ها باید از پاها در برابر فاکتورهای محیطی موجود در طبیعت مانند آب، ضربات شدید و… محافظت کنند.

تفاوت کفش ایمنی و کوهنوردی

تفاوت وزن میان این دو کفش

مورد بعدی که می‌تواند به‌ عنوان تفاوت کفش ایمنی و کوهنوردی شناخته شود، وزن این محصولات می‌باشد. کفش‌های ایمنی شاید دارای بخش‌های متفاوتی مانند سرپنجه فولادی، زیره مقاوم و مستحکم و… باشند اما به‌ طور کلی مواد اولیه‌ای که برای تولید کفش‌های کوهنوردی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در مقایسه با کفش‌های ایمنی سنگین‌تر می‌باشد. به واسطه همین موضوع، کفش‌های کوهنوردی معمولاً وزن بیشتری نسبت‌ به کفش‌های ایمنی دارند.

تفاوت کفش ایمنی و کوهنوردی به ‌لحاظ انعطاف‌پذیری

فاکتور دیگری که می‌تواند در لیست بررسی تفاوت کفش ایمنی و کوهنوردی مورد بررسی قرار بگیرد، انعطاف این محصولات است. هر دو این کفش‌ها باید از میزان مقاومت و انعطاف‌پذیری خوبی برخوردار باشند تا بتوانند راه رفتن را آسان‌تر کنند. کفش‌های کوهنوردی، باید انعطاف بسیار بالایی داشته باشند، تا برای راه رفتن در شیب‌های تند و بالا رفتن از صخره‌ها گزینه مناسبی باشند. کفش ایمنی نیز باید به اندازه‌ای انعطاف داشته باشد که روند راه رفتن و کارکردن با آن‌ آسان‌تر باشد. با این تفاسیر، واضح است که کفش‌های کوهنوردی در مقایسه با کفش‌های ایمنی باید انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشند تا بتوان به صورت تأثیرگذارتری از آن‌ها بهره برد. کفش‌های ایمنی به واسطه استفاده از سرپنجه‌های فولادی، داشتن زیره مستحکم، جنس رویه خاص و به‌ طور کلی ساختاری که دارند، دارای انعطاف‌پذیری نسبتاً کمتری هستند. پس شما به‌ هیچ‌ عنوان امکان این را نخواهید داشت که از کفش‌های ایمنی برای کوهنوردی استفاده کنید زیرا این کفش‌ها، انعطاف‌پذیری مورد نیاز برای بالا رفتن از کوه‌ها و شیب‌های تند را ندارند.

بودجه مورد نیاز برای تهیه کفش ایمنی و کفش کوهنوردی

گزینه دیگری که می‌تواند به‌ عنوان تفاوت کفش ایمنی و کوهنوردی مورد بررسی قرار بگیرد، قیمت این محصولات است. به طور کلی، قیمت کفش‌های ایمنی و کفش‌های کوهنوردی، به فاکتورهای گوناگون وابسته است و شما می‌توانید این محصولات را با طیف قیمتی متنوعی تهیه نمایید. اما به‌ طور کلی، کفش‌های کوهنوردی، نسبت‌ به کفش‌های ایمنی گران‌ قیمت‌تر هستند. به واسطه نوع طراحی، مواد اولیه استفاده‌ شده، نحوه ساخت و… شما باید بودجه بیشتری را برای خرید این محصولات کنار بگذارید.

تفاوت کفش ایمنی کوهنوردی

نتیجه گیری و تصمیم گیری 

کفش‌های ایمنی و کوهنوردی به‌ عنوان دو دسته‌بندی مهم از کفش‌هایی شناخته می‌شوند که به‌ صورت گسترده در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند. درست است که تفاوت کفش ایمنی و کوهنوردی زیاد است، اما در برخی موارد ممکن است که این محصولات با یکدیگر اشتباه گرفته شوند و همین نکته می‌تواند مشکلاتی را در ادامه به وجود بیاورد. به واسطه همین موضوع، برای خرید این محصولات شما باید قبل‌ از خرید اطلاعات خود در رابطه با تفاوت‌ کفش‌های ایمنی و کفش‌های کوهنوردی افزایش دهید تا بتوانید خرید عاقلانه و مناسبی داشته باشید. متاسفانه در بسیاری از موارد، ممکن است که فروشندگان به شما پیشنهاد کنند که به‌ جای خرید کفش کوهنوردی گران‌ قیمت، به سراغ کفش ایمنی بروید زیرا این محصولات از دوام خوبی برخوردارند و می‌توانند از پاهای شما در کوه‌ها، سراشیبی‌ها و مسیر‌های صعب‌العبور محافظت کنند، اما این تصور اشتباه است. کفش‌های ایمنی اصلاً برای کوهنوردی مناسب نیستند و بالعکس، کفش‌های کوهنوردی نیز نمی‌توانند به‌ اندازه‌ای که نیاز است از پاها در محیط‌های کاری محافظت نمایند. هر کدام از این کفش‌ها برای هدف خاصی طراحی شده‌اند و باید برای پیش بردن همین هدف مورد استفاده قرار بگیرند.


همچنین ببینید: کفش ایمنی مناسب جوشکاری

پیشنهادات مرتبط:

اگر به دنبال کفش‌های دیگری با کاربردهای مشابه هستید، پیشنهاد می‌کنیم محصولات زیر را نیز مشاهده کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *